Folkeoplysningen i kommunerne
Da folkeoplysningsloven er en rammelov, der giver de enkelte kommuner stor frihed til selv at udforme rammerne på området, administreres loven på mange forskellige måder rundt omkring i landet, ligesom omfanget af aktiviteter under folkeoplysningsloven varierer på tværs af kommuner.
Videncenter for Folkeoplysning (Vifo) har kortlagt kommunernes arbejde med folkeoplysning baseret på en stor spørgeskemaundersøgelse med bidrag fra 92 ud af landets 98 kommuner.
Resultaterne er baggrunden for denne temaside, hvor du får viden om, hvordan kommunerne forvalter folkeoplysningsområdet med fokus på:
- aftenskoler
- foreninger
- udviklingsarbejde og brugerinddragelse.
Du kan også finde en database, hvor du selv kan dykke ned i kommunernes nøgletal på området.
Kommunernes forvaltning af folkeoplysningsområdet
I 2019 udsendte Videncenter for Folkeoplysning et omfattende spørgeskema til alle landets kommuner for at indsamle nøgletal på folkeoplysningsområdet og kortlægge forskelle og ligheder på tværs af kommunerne.
92 af landets 98 kommuner har bidraget til undersøgelsen og indberettet tal om omfanget og karakteren af de folkeoplysende aktiviteter, fordelingen af økonomisk støtte samt de øvrige kommunale rammer og procedurer.
Tallene fra undersøgelse er blevet samlet i en database, som giver overblik over kommunernes tilskud, procedurer og omfanget af aktiviteter på folkeoplysningsområdet, så kommuner og andre interesserede selv kan dykke ned i tallene.
I databasen kan du få indblik i datagrundlaget fra de enkelte kommuner og mulighed for at sammenligne på tværs af kommuner og kommunetyper.
Kommunernes forvaltning af aftenskoleområdet
Omfanget og karakteren af aftenskoleområdet
De 91 kommuner i undersøgelsen, som har svaret på spørgsmålene omkring aftenskoleområdet, havde i 2018 samlet set lidt over 1.100 aftenskoler med tilskudsberettigede aktiviteter, og på landsplan blev der gennemført cirka 1,44 mio. undervisningstimer i aftenskolerne i 2018.
Antallet af indbyggere pr. aftenskole varierer mellem 904 indbyggere pr. aftenskole i den kommune, der har relativt flest aftenskoler, og 14.354 indbyggere pr. aftenskole i den kommune, der har relativt færrest aftenskoler.
Aktivitetsniveauet varierer mellem 1,5 indbyggere pr. undervisningstime og 46 indbyggere pr. undervisningstime.
Selvom der er relativt flest aftenskoler i landets yderområder, er aktivitetsniveauet der lavere end i andre dele af landet. Det reflekterer, at der er mange små aftenskoler i yderområderne, mens der i mere tætbefolkede områder er relativt færre, men større aftenskoler.
Tilskud til aftenskolernes aktiviteter
Tilskuddet på aftenskoleområdet udregnes på baggrund af aftenskolernes udgifter til leder- og lærerløn. Folkeoplysningsloven har defineret en maksimumgrænse, så kommunerne kan støtte med op til 1/3 af aftenskolernes udgifter til almen undervisning og op til 8/9 af skolernes udgifter til handicapundervisning.
- På aftenskoleområdet anvender de fleste kommuner som udgangspunkt lovens maksimale tilskudsgrænser på 1/3 af aftenskolernes udgifter til leder- og lærerløn inden for den almene undervisning.
- I praksis er der 22 pct. af kommunerne, der ikke udfylder de vedtagne tilskudsbrøker, da tilskudsrammen ikke er stor nok. Det gælder særligt kommuner, der har et højt aktivitetsniveau.
- Samtidig angiver næsten halvdelen af kommunerne, at de ikke har brugt hele beløbet i den afsatte tilskudsramme på aftenskoleområdet. Det kan tyde på, at aktivitetsniveauet i nogle kommuner ikke er stort nok til, at den afsatte ramme kan blive brugt.
- Når det gælder handicapundervisning, benytter 57 pct. af kommunerne den maksimale tilskudsbrøk, mens de resterende benytter andre brøker.
Lokaler og lokaletilskud på aftenskoleområdet
Folkeoplysningsloven forpligter kommunerne til at stille kommunale lokaler til rådighed. Aktiviteter for børn og unge har ifølge loven førsteprioritet, og derefter kommer den folkeoplysende voksenundervisning.
Ud over at anvise offentlige lokaler stiller loven krav om, at kommunerne giver lokaletilskud til private lokaler, der ejes eller lejes af foreningerne.
På aftenskoleområdet er kommunerne forpligtet til at give aftenskolerne lokaletilskud på 75 pct. af driftsudgifterne til egne og lejede lokaler. Kommunalbestyrelsen kan dog undlade at yde lokaletilskud, hvis de i stedet kan anvise et egnet kommunalt lokale.
- 15 pct. af kommunerne har angivet, at de ikke har nogen udgifter til lokaletilskud. Det må antages, at aftenskolevirksomheden i disse kommuner udelukkende foregår i kommunale lokaler.
- På kommunalt plan er det i gennemsnit 33 pct. af aftenskolerne, der modtager lokaletilskud.
- På tværs af kommunetyper er der færre aftenskoler i bykommunerne end i yderkommunerne, der modtager lokaletilskud. Det kan skyldes, at der i større byer ofte er mange forskellige typer af kommunale lokaler til rådighed, og at behovet for egne lokaler dermed er mindre.
- Udgifterne til lokaletilskud er dog højere i bykommunerne end i yderområderne, da der i byerne ofte vil være store aftenskoler og oplysningsinstitutioner med egne og lejede lokaler, som fylder godt i budgettet for lokaletilskud. Omvendt vil de aftenskoler, som har egne lokaler i yderområderne, typisk være mindre skoler.
Sammenhæng mellem tilskud og aktivitetsniveau
Der er store variationer på tværs af kommuner, når det gælder tilskuddet til aftenskoleundervisning pr. indbygger.
- Beløbet er på knap 4 kr. pr. indbygger i den kommune, hvor tilskuddet er lavest
- Beløbet er på 152 kr. pr. indbygger i den kommune, hvor tilskuddet er højest.
- Det gennemsnitlige beløb pr. indbygger er på 39 kr.
- På tværs af kommuner ses en klar tendens til, at støtten pr. indbygger er højest i bykommunerne og lavest i yderkommunerne.
Et lavt tilskud pr. indbygger skyldes ikke nødvendigvis manglende vilje hos kommunen til at prioritere området. Det kan også skyldes, at udbuddet af aftenskoleaktiviteter er lavt, og at kommunen derfor ikke kan bruge hele den afsatte ramme.
Omvendt betyder et højt tilskud pr. indbygger ikke pr. automatik gode vilkår for den enkelte aftenskole. Tværtimod ser det ud til, at der i nogle af disse kommuner er et så højt aktivitetsniveau, at det presser rammen, så tilskudsbrøkerne ikke kan opfyldes.
Kommunernes forvaltning af foreningsområdet
Antal og karakteren af foreninger
I de 84 kommuner, der har svaret på spørgsmålet i undersøgelsen, er der samlet 13.155 godkendte folkeoplysende foreninger, hvilket svarer det til, at der på landsplan findes cirka 15.100 folkeoplysende foreninger.
Hele 67 pct. af de folkeoplysende foreninger er idrætsforeninger, og knap hver femte forening er en idebestemt børne- og ungeforening.
Figur: Fordeling af de folkeoplysende foreninger (pct.)
Børne- og ungeforeningerne inkluderer spejderne samt de religiøse og politiske foreninger.
'Andre børne- og ungeforeninger' dækker over foreninger for andre typer af fritidsaktiviteter, kulturelle foreninger, etniske foreninger for børn og unge mv.
Figur: Fordeling af børne- og ungeforeningerne (pct.)
Flest er medlemmer af en idrætsforening
I forhold til antallet af medlemmer er idrætsforeningerne stadig dem, der fylder mest:
- Idrætsforeningerne omfatter 84 pct. af det samlede medlemstal under 25 år.
- Børne- og ungeforeningerne omfatter 11 pct. af medlemmerne.
- ’Andre foreninger’ omfatter de resterende 5 pct.
Antallet af indbyggere pr. forening varierer fra 179 indbyggere pr. forening til 818 indbyggere pr. forening. Den gennemsnitlige foreningstæthed ligger på 386 indbyggere pr. folkeoplysende forening.
I forhold til forskellige typer af kommuner er der relativt flere foreninger pr. indbygger i landets yderområder end i bykommunerne, og der er færre foreningsmedlemmer pr. indbygger i by- og mellemkommunerne end i yder- og landkommunerne.
Det betyder dog ikke, at der er et lavere aktivitetsniveau i byerne, men nærmere at der kan være store kommunale forskelle på, hvilket regi fritidsaktiviteterne dyrkes i.
Tilskud til foreningernes aktiviteter
Kommunerne har ifølge loven pligt til at yde tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år og kan yde tilskud til aktiviteter for personer over 25 år. Til forskel fra aftenskoleområdet er det på foreningsområdet et krav, at der er tale om medlemmer og ikke bare deltagere, når foreningerne søger om tilskud.
Loven definerer ikke nærmere, hvad ’aktiviteter’ dækker over, og der er ikke fastsat en bestemt sats for tilskuddene. Derfor har kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune bemyndigelse til at lave en tilskudsmodel, der passer til de lokale forhold.
I 2018 fordelte kommunernes samlede tilskud til foreningerne opdelt på foreningstype sig således:
- 87 pct. af tilskuddet gik til idrætsforeningerne.
- 11 pct. gik til børne- og ungeforeninger.
- 2 pct. gik til andre foreninger.
Det gennemsnitlige tilskud pr. foreningsmedlem under 25 år er på 286 kr., mens det gennemsnitlige tilskud pr. indbygger er på 57 kr.
Der er meget stor variation på tværs af kommuner, hvilket f.eks. ses ved, at det laveste tilskud pr. foreningsmedlem er på 27 kr., mens det højeste er på 1.025 kr.
Udformningen af medlems- og aktivitetstilskuddet varierer meget på tværs af kommunerne. Knap halvdelen af kommunerne (46 pct.) graduerer medlems- og aktivitetstilskuddet på den ene eller den anden måde, mens den anden halvdel af kommunerne (54 pct.) ikke har nogen form for graduering og beregner dermed tilskuddet alene ud fra antallet af medlemmer under 25 år.
Faciliteter og lokaletilskud på foreningsområdet
I forhold til lokaler har kommunerne pligt til at stille offentlige lokaler og udendørsanlæg gratis til rådighed eller at give lokaletilskud til foreningernes egne og lejede lokaler.
Kommunernes udgifter til lokaletilskud er i høj grad påvirket af, hvor mange kommunale og private lokaler der findes i kommunen. Især betyder det meget for det samlede billede, hvorvidt idrætshallerne er selvejende eller kommunale.
- Samlet set får 43 pct. af foreningerne tilskud til egne eller lejede lokaler.
- Andelen af foreninger, der modtager lokaletilskud, er højest i yder- og landkommunerne (hhv. 60 og 58 pct.).
- I bykommunerne får blot 22 pct. af foreningerne lokaletilskud.
Kommunernes arbejde med tværgående temaer
Kommunerne skal forholde sig til en række bestemmelser i folkeoplysningsloven, der går på tværs af aftenskoleområdet og foreningsområdet.
Kommunerne har blandt andet pligt til at afsætte midler til udviklingsarbejde inden for lovens område og skal også sørge for at inddrage brugerne på området. Endelig er der et lovkrav om, at kommunen skal lave en kommunal folkeoplysningspolitik.
Temaer i folkeoplysningspolitikker
I de lovpligtige kommunale folkeoplysningspolitikker skal kommunerne forholde sig til de følgende seks temaer:
- Tema 1: Målsætning for borgernes deltagelse i den folkeoplysende voksenundervisning og det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde.
- Tema 2: Rammer for den folkeoplysende virksomhed, herunder de fysiske rammer.
- Tema 3: Samspil og sammenhæng mellem den støtteberettigede folkeoplysningsvirksomhed og selvorganiserede grupper herunder de økonomiske rammer for det folkeoplysende udviklingsarbejde.
- Tema 4: Samspil mellem den folkeoplysende virksomhed og øvrige politikområder, herunder muligheder for at indgå partnerskaber om at løse konkrete opgaver.
- Tema 5: Afgrænsning af aktiviteter inden for den folkeoplysende virksomhed i forhold til andre tilgrænsende aktiviteter.
- Tema 6: Omfanget og karakteren af brugerinddragelsen af den folkeoplysende virksomhed i kommunen.
På baggrund af svarene fra kommunerne har Videncenter for Folkeoplysning lavet grundige analyser af, hvordan kommunerne har grebet en række af disse tværgående temaer an, herunder:
- kommunernes målsætninger og rammer for borgernes deltagelse i den folkeoplysende virksomhed
- afgrænsningen af den folkeoplysende virksomhed i forhold til tilstødende, tilgrænsende aktiviteter
- folkeoplysningens samspil med øvrige politikområder og muligheden for at afsætte midler til partnerskaber omkring løsningen af særlige opgaver
- omfanget og karakteren af kommunernes praksis i forhold til udviklingsarbejde inden for lovens område med særligt fokus på muligheder for de selvorganiserede grupper
- brugerinddragelsen på folkeoplysningsområdet og organiseringen af de lovpligtige § 35 stk. 2-udvalg
- kommunernes svar på spørgsmålet om, hvorvidt de oplever udfordringer ved administrationen af folkeoplysningsloven